At6 : Mashups

Mashup - en ny kunstnerisk virkelighed?

Et mashup er et miks af to digitale værker til et nyt sjovt eller nyttigt værk. Mashup er en af Internettes mest interessante tendenser for tiden. Ordet mashup udspringer af 'mash', som betyder 'at mose' og 'up', som betyder 'op'.

Engang klippede kunstnere i aviser og billeder og genbrugte dem i collager. Senere blev det pladespillere og spolebåndoptagere og siden samplere og forskellig slags software. Nogle mash-ups har en kort levetid. Hvis en rettigheds-haver får øje på den - og ikke bryder sig om den -kræves den fjernet. Hvilket sker oftere og oftere. Der ses også eksempler på, at enkelte misbruger deres ophavsret til at fjerne materiale, som er ubehageligt for dem, eller som de slet ikke har noget ophavsretlig tilknytning til.
Der bliver lavet kreative sønderklipninger og nye sammensætninger af andres materiale: Musikvideoer, sange, stærkt omfortolkede Hollywood-trailere, skurke gjort til førsteelskere, psykopater forvandlet til familiefædre, politikere klippet sammen i klæbrige kærlighedsduetter.

**Se fredagens PPT oplæg igen**

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License